Joshua Tree National Park & Big Bear Lake : Roadtrip

18 november 2014 - Joshua Tree National Park, California, Verenigde Staten

Lieve Familie en vrienden,

Aangezien ik jullie tegenwoordig wat meer via de Whatsapp op de hoogte heb gehouden, is er al een lange tijd geen blog meer verschenen. Aangezien ik dit weekend weer veel heb beleefd, leek het me toch wel toepasselijk om weer een bericht te posten.

Vrijdag avond haalde wij (Nederlands studiegenootje Dunya, haar Duitse roommate Geli, en Deense roommate Anna) onze luxe Nissan op. De economy uitvoering was niet helemaal in orde dus zodoende kregen wij een gratis (zuinigere) upgrade. Na het pakken van onze backpacks zijn we zaterdagochtend om 06.00 vertrokken richting Joshua Tree National park.

Na een rit van 3 uur door een prachtige bergachtige omgeving kwamen we aan bij de Zuidingang van het park. Ons plan was om via de Zuidkant het hele park door te rijden naar de Noordkant omdat ons hostel daar dichtbij lag. Zodoende zijn we door het park gereden met hier en daar zulke nieuwe stukjes asfalt dat het bijna nep leek (zie foto's)!

We hebben verschillende stops gemaakt. Stop 1: Een cactus tuin. Al snel kwamen we erachter dat met deze cactussen niet te sollen valt. Geli stapte in een cactus bol die op de grond lag en de naalden gingen dwars door haar schoenzool heen haar voet in! Vervolgens kostte het ons een goede 10 minuten om alle naalden uit de zool te verwijderen.

Niet veel later liep Anna tegen een cactus aan en had een hele bol in haar arm! (zie foto). Zeker 20 naalden zaten tot 2 cm diep in haar arm AUW! Dunya probeerde de bol vast te pakken met een handdoek en hem er vervolgens uit te trekken maar omdat de naalden zo diep zaten (en in verschillende richtingen) kregen we de bol er maar niet af.

Gelukkig had padvinder Anne een zakmes bij en heb ik de bol losgeknipt van Anna's arm. Daarna moesten handmatig alle naalden er één voor een uit met een pincet. Een voorbijkomende park ranger vertelde ons dat de naalden opzwellen in de huid dus dat ze daardoor nog eens extra moeilijk loskomen. Gelukkig was Anna een bikkel en trokken we tot bloedens toe de naalden uit haar arm.

Kortom, na 30 minuten in het park al een avontuur beleefd. Toen we de laatste naald uit Anna's arm (en inmiddels ook uit Dunya's vinger) hadden gehaald gingen we weer verder op pad. Door het park heen vind je verschillende stops en hikes. We hebben veel stops mee kunnen pakken en enorm veel rotsen beklommen tot op grote hoogtes en met adembenemende uitzichten (zie foto's).

Toen we na een aantal stops weer op de weg reden moest ik plotseling vol op de rem gaan staan omdat er een desert fox midden op de weg stond! (zie foto's). Dat is niet het enige wildgedierte wat we tegen zijn gekomen. Op de rotsen zagen we 2 rammen met gemak afdalen van de hoge rotsformaties. Wij met ons enthousiasme probeerden deze beesten achterna te klauteren.

Voor dat we het in de gaten hadden stonden we op enorme hoogte (de beesten ondertussen al ver weg: tegen moeder natuur valt niet op te boksen). We genoten van het uitzicht (zie foto's) en gingen vervolgens weer verder.

Na een hele dag in het park reden we via de Noordkant het park uit opweg naar Joshua Tree. Dit dorpje is net een soort verlaten woestijn dorp met saloons en soortgelijke restaurantjes. We gingen bij een van deze tentjes wat eten en reden daarna door naar ons hostel. We waren enorm uitgeput en na een warme douche en wat TV zijn we snel naar bed gegaan.

De volgende dag zijn we iets later op pad gegaan en reden om 08.00 richting Big Bear Lake. Al ligt Big Bear op slechts 2 uur rijden van Joshua Tree, de temperatuursverandering is gigantisch. Van woestijn (27 graden) naar een skigebied (5 graden) was een onverwachte verandering.

Toen we bij ons hostel aankwamen en de auto uitstapten wisten we niet wat we meemaakte. We wisten dat het koud zou zijn, maar niet zó koud. Nadat iedereen snel extra kleding aan had getrokken (met dank aan het hostel wat ons gratis jassen en sjaals uitleende) gingen we weer verder op pad.

Na een heerlijk ontbijt gingen we op weg naar onze eerste korte trail. Het was heerlijk om door het bos te lopen in het frisse weer. Voor het eerst realiseerde ik me dat er seizoenen bestaan (in San Diego is het altijd warm). We genoten van de prachtige herfstkleuren en het meer aan de voet van de met sneeuw bekleedde berg.

Vervolgens gingen we naar het visitors center om een kaart te vragen. We besloten nog een hike te gaan doen. Onderweg kwamen we langs een rodelbaan en we konden het uiteraard niet laten om even een ritje te maken! Daarna gingen we door naar onze tweede hike.

Na deze wandeling hadden we stevige trek en reden we Big Bear village in om bagels te eten met warme chocolademelk. Yummie! Na een zonsondergang aan het meer reden we weer terug naar ons hostel, een gezellige travellers lodge met een door haardvuur verwarmde woonkamer.

Onder het genot van een rood wijntje warmde we op en speelden we spelletjes om vervolgens van ons (gratis!) avond eten te genieten. Een goede winterse kost 'Cheesy Shepards Pie' een soort Jachtschotel! Het eten was op goede temperatuur dus ik hoefde niet met mijn bord een rondje om het huis te lopen.

Na het eten raakten we aan de praat met een meisje uit L.A. Ze was hier met haar moeder maar zag er wat verveeld uit. We vroegen haar daarom of ze met ons mee wilde gaan bowlen. Onderweg hadden we een 'bowling barn' gezien en zodoende reden we daar met zijn allen naar toe. Na terugkomst waren we wederom gesloopt en gingen slapen in onze kamer met stapelbedden.

De volgende ochtend (maandag) uiteraard weer vroeg uit de veren. Snel een ontbijtje 'to go' opgehaald en doorgereden naar nog een 2 uur durende trail. Dit bergpad nam ons mee tot boven aan een berg waar we een prachtig uitzicht hadden op het gehele meer.

Helaas komt aan al het goeds een einde en zijn weer afgedaald naar onze auto. Na nog een prachtige 3 uur durende rit door de bergen kwamen we weer aan in het warme San Diego (snel al die truien uit!). We brachten de auto terug en moesten vervolgens meteen door naar college op de universiteit.

Foto's zeggen meer dan woorden dus zie de albums die ik heb gemaakt!

Liefs uit San Diego

Anne

1. Annesmum:
    19 november 2014
    Superleuke foto's en verhaal Anne: nooit gedacht dat jij hiken zo leuk zou gaan vinden dat je nog eens een keer LACHEND op wandelfoto's staat!